Výuka za koronaviru - maturanti a ředitel ZŠ bilancují

Výuka za koronaviru - maturanti a ředitel ZŠ bilancují
19. ledna 2021 13+, Události Autor: Eva Svobodová

Školy mají za sebou téměř rok fungování v dosud bezprecedentních podmínkách. V uplynulých deseti měsících byly opakovaně zavírané, přecházely na distanční výuku, pak se krátce žáci do škol zase vrátili, aby se zanedlouho opět učili online z domova. Uplynulý rok ve školní výuce jsme v pořadu 13+ hodnotili s prezidentem Asociace ředitelů základních škol Michalem Černým. Vedle toho jsme se v malé anketě vyptali pětice letošních maturantů z různých středních škol, jak distanční výuku zvládají a zda se cítí být připravení na blížící se maturitu a přijímací zkoušky.

Jsem v tomhle taková výjimka, které to naopak velmi vyhovuje. Radši se učím doma. Líp se soustředím, ušetří se spousta času, můžu si to přizpůsobit obrazu svému. Víc se bojím přijímaček než maturity,“ říká Jan Šmerda z brněnského gymnázia. Ostatní spíše hovořili o komplikacích, které online výuka přináší, od únavného celodenního sezení u počítače přes nedostatek praxe, pocitu nestíhání, až k předsudkům okolí, že budou do života hůře připraveni než předchozí absolventské ročníky.

Většina dotázaných také zmiňovala úsilí škol vycházet jim vstříc: „Učitelé se snaží poskytovat různé semináře navíc a i individuálně nám to vysvětlit na dálku,“ uvedl například Lukáš Janoška ze Střední školy technické a ekonomické, Olomoucká, v Brně. „Škola se nám snaží pomoct, hlavně učitelé. Hodně za námi stojí,“ řekla zase budoucí zdravotnice Anna Bojanovská.

Roli ve zlepšení systému dálkové výuky sehrál také čas. Podle prezidenta české Asociace ředitelů základních škol Michala Černého, který je zároveň ředitelem Masarykovy základní školy v Praze-Klánovicích, je nyní situace v porovnání s jarem loňského roku nesrovnatelná. „Pokrok je obrovský, zejména co se týče vybavení nejen žáků, ale i škol a učitelů,“ řekl. Na druhou stranu se tím ale podle něj prohloubily již tehdy panující rozdíly mezi jednotlivými školami. „Bohužel ne všechny se posunuly na takovou úroveň, aby dálková výuka uspokojila většinu rodičů a naučila něco většinu žáků. Nevidím to ovšem tak katastroficky, jak je to někdy prezentováno, že většina dětí nic neumí a podobně. Naopak si myslím, že většina dětí i škol tu výuku do značné míry zvládá,“ řekl také Černý.

K oficiálnímu Doporučení školám, které vydalo Ministerstvo školství na počátku tohoto roku pro nadcházející pololetní hodnocení žáků, radí upřednostnit slovní hodnocení před klasifikací známkami. Prezident Asociace také podotkl, že resort některé jejich připomínky zohlednil. „Komunikace funguje  celkem dobře. Chápu, že dostávají připomínky z různých stran a nemůžou vyslyšet všechno,“ dodal.

Celkově Černý zhodnotil stav českého školství takto: „Je ve stavu trochu nemocném, a to jak covidem, tak dalšími věcmi. Zároveň ale uplynulé měsíce ukázaly důležitou věc – české školství je plné lidí, kteří se dokážou v situaci, kterou nikdy nezažili a byla pro ně úplně nová a složitá, zorientovat a naučit se nové věci. Ukázalo se, že čeští učitelé jsou mnohem flexibilnější, než se čekalo.“

Darujte Proglas!

 

Regiony

Regiony