Ředitel EDUin: Doufám, že veřejnost nedopustí ve vzdělávání návrat do vyjetých kolejí

Ředitel EDUin: Doufám, že veřejnost nedopustí ve vzdělávání návrat do vyjetých kolejí
1. září 2021 13+, Události Autor: Jaroslava Otradovcová

Jak v novém školním roce dohnat výpadky způsobené uzavírkou škol v pandemii koronaviru, jak naopak zužitkovat pozitivní zkušenosti z období distanční výuky, nejen o tom v relaci 13+ hovořil Filip Breindl s Adamem Tichým, který vstoupil do maturitního ročníku Gymnázia Přírodní škola a patří k iniciátorům včerejší demonstrace iniciativy Dostaňte nás ven za normální školní provoz, a programovým ředitelem informačního centra pro vzdělávání EDUin Miroslavem Hřebeckým.

"Atmosféra mezi žáky a studenty je dobrá, ale máme obavy, aby se školy i přes sliby, které jsme dostali, nezavřely, když by se pandemie změnila k horšímu," sdělil Adam Tichý, kterému v uplynulém školním roce chyběl především sociální rozměr vzdělávání. Také Miroslav Hřebecký ve vysílání Proglasu označil tuto oblast jako zásadní: "Není podle mého až tak důležité hnát se po konkrétních poučkách, které většina lidí zapomene, tj. ze školy si je neodnáší. Mnohem důležitější je budování sociálních kompetencí, které se vrství postupně jednou zkušeností na druhou. Jejich náprava není otázka jednoho týdne. Představa, že jeden rok doženeme prostřednictvím nějakého intenzivního doučování během dvou měsíců, tak to nefunguje."
 
Navrhuje proto dodat důraz především na obnovení vztahů a maximálně posilovat socializační roli školy: "Ideální by bylo, kdyby hromadně vyjížděly jednotlivé třídy, a to nemusí být jenom první ročníky, na adaptační kurzy v přírodě tak, aby tam děti zažily nějaký pevný režim od rána do večera, který se teď postupně rozplýval. Aby se znovu daly dohromady jednotlivé třídní kolektivy, obnovily se přirozené vazby a teprve potom se můžeme starat o vlastní výuku. V ní pak vybrat to, co je skutečně nejpodstatnější, což možná bylo právě velké pozitivum doby pandemie, že si mnozí učitelé uvědomili, že skutečně leccos z toho, co dříve učili, byl balast, bez kterého se žáci bez problémů obejdou." Přínos výuky mimo budovu instituce potvrdil i oktaván Tichý: "Moc to pomáhá nejen k obnovení kontaktů mezi námi studenty, ale i s vyučujícími."
 
Programový ředitel informačního centra pro vzdělávání si navíc představuje, že rodiče, kteří získali zkušenost s distanční výukou svých dětí, budou více žádat reformu: "EDUin představoval, že na základě toho, až zblízka uvidí, jak je školství stále relativně konzervativní a orientované na fakta, budou chtít změnu. Doufám ale, že to zaselo nějaké semínko, které bude klíčit sice dlouhodobě ale nezadržitelně. Že veřejnost nedopustí, aby se ten skok v interaktivní formě výuky, který školy udělaly dopředu, vrátil zpět do vyjetých kolejí."
 
Celá debata je k dispozici v audioarchivu.

Darujte Proglas!

 

Regiony

Regiony