13+ o bezpečnosti vlakové dopravy v Česku

Hostem pondělního pořadu 13+ byl Juraj Kováč z webového magazínu Želpage. Hovořili jsme s ním o příčinách a důsledcích železničního neštěstí u Domažlic.
Minulý týden tam u obce Milavče došlo ke srážce expresu jedoucího z německého Mnichova s osobním vlakem. O život přišli oba strojvedoucí a jedna cestující. Přes 60 lidí utrpělo zranění.
Juraj Kováč uvedl, že k havárii přispěl jak neadekvátní stav traťového úseku, tak také absence vlakového zabezpečovače na trati: “Tento systém je instalovaný přímo ve vlaku a vnímá, jakou návěst má souprava před sebou. Kdyby náhodou vlak projel na červenou, tak ho tento systém dokáže zastavit. Problém ovšem je, že na úseku, kde se nehoda stala, toto zabezpečení není nainstalováno. Musíme si totiž uvědomit, že trať přes Domažlice na Mnichov je dosud neelektrifikovaná jednokolejná trať. Je to taková lokálka, kterou ale projede přes padesát vlaků denně.”
Po středeční nehodě se dnes na tuto trať vrátily mezinárodní spoje. Juraj Kováč ve vysílání 13+ uvedl, že o rozšíření tohoto železničního úseku se diskutuje už mnoho let: “Jednu dobu o tuto modernizaci nemělo zájem české ministerstvo, potom to mezi svými prioritami zase neměla německá strana. A je trochu paradoxní, že krátce před tragickou nehodou z minulého týdne bylo zveřejněno memorandum o tom, že v budoucnu by k rozšíření této tratě mělo dojít,” uvedl na Proglasu Juraj Kováč z on-line magazínu Želpage. Celý rozhovor o výzvách pro zabezpečení železničního provozu je možné si poslechnout ve zvukovém archívu Radia Proglas.
ilustrační foto: Sabina Hauserová, Radio Proglas