Jeden zákazník na 15 metrů čtverečních. Debata o nových omezeních v obchodech

Od 18. listopadu je v obchodech omezený počet zákazníků, minulý týden o tom rozhodla vláda. Opatření kritizují zástupci obchodníků s tím, že povede jen k vyšší koncentraci lidí před prodejnami a možná až třetina zákazníků nebude vůbec obsloužena.
Je kritika nového opatření oprávněná? Chystá stát změny? V pořadu 13+ jsme diskutovali s viceprezidentem Svazu obchodu a cestovního ruchu Pavlem Mikoškou a náměstkyní ministra průmyslu a obchodu Silvanou Jirotkovou.
„Nemyslím si, že bychom vybočovali z řady evropských zemí, které přistupují k podobným opatřením,“ reagovala hned v úvodu relace Jirotková na slova zákazníka jednoho z brněnských supermarketů, který pro Proglas řekl, že mu opatření připadají jako v „banánové republice“. Nová opatření popsala jako „kompromis“ mezi jednotlivými oblastmi života a uvedla do souvislosti s dnešním návratem části školáků do lavic. „Protože se něco otevírá a rozvolňuje, je nutné opatrně přistoupit k té situaci v jiných segmentech a tam zpřísnit.“
„Nás mrzí, že při domlouvání počtu zákazníků na metry čtvereční nebyl vyslyšen hlas obchodníků, kteří mají s obchodováním praktické zkušenosti, ale bylo rozhodnuto od zeleného stolu,“ uvedl Mikoška s tím, že ze strany obchodníků došlo k nabídce spolupráce a expertních analýz, která nebyla využita. „Zdá se nám, jako by obchodníci, kteří od začátku nebyli ve svém obchodování nijak omezeni, měli být penalizováni nebo trestáni za to, že mohli svoje prodejny provozovat,“ dodal.
Podle Jirotkové ale rozhodně nebylo záměrem jakkoliv obchodníky penalizovat, opatření má vést pouze k co nejrychlejšímu návratu do situace, kdy nebude potřeba obchodníky ani zákazníky jakkoliv omezovat.
Jaká omezení v obchodech jsou podle zástupců obchodníků ideální? Jednají spolu Ministerstvo průmyslu a obchodu a Svaz obchodu a cestovního ruchu o dalším postupu? Na čem se shodnou?
Poslechněte si celý pořad 13+ z archivu Proglasu.