Vyšla nová kniha o příbězích světců v obrazech

Světecké obrazové cykly na jihu Čech – to je název nové publikace, kterou veřejnosti v Českých Budějovicích představila její autorka Ludmila Ourodová-Hronková. Jedná se o deset barokních obrazových cyklů ze 17. a 18. století věnovaných nevšedním příběhům světců.
Deset barokních obrazových cyklů z období let 1640 -1780 představuje nová kniha, kterou vydalo českobudějovické pracoviště Národního památkového ústavu. Autorka v ní čtenáře zavede do klášterů v Českém Krumlově, Nových Hradech, Třeboni, Vyšším Brodě a ve Štěkni i na poutní místa v Římově, Kájově a Klokotech.
„Tehdy (od r. 1986) jsme v Římově začali poprvé s dnes již zesnulým paterem Karlem Šmákalem zachraňovat římovský mariánský cyklus, potom se nám ve spolupráci s také již zesnulým paterem Bonfiliem Wágnerem na Nových Hradech povedlo zachránit cyklus, a tak postupně, jak se tomu člověk věnoval a jak jsme při restaurování nalézali různé signatury, byly nové objevy, tak samozřejmě člověk tomu kouzlu těch obrazů a příběhů vyprávěných toto formou propadne a najednou jim chce porozumět víc“, řekla Proglasu autorka knihy o jejím vzniku.
Znovuprožívání životních osudů světců bylo pro člověka předmoderní doby jedním ze základních způsobů duchovního života a sebevzdělávání. Vyprávěcí obrazové cykly měly proto především didaktickou funkci. „Výtvarná úroveň představovaných cyklů je různorodá. Například kájovský cyklus ze života sv. Jana Nepomuckého představuje téměř lidové umění. Naopak některé z obrazů namalovaných pro Klementinum a později přenesených do Štěkně lze přiřadit k vrcholným dílům barokního malířství,“ dodává autorka.
Obrazové cykly vznikaly pro křížové chodby v jihočeských klášterech nebo pro poutní místa. Kromě světců některé vypravují i o životě Panny Marie. Na necelých 400 stranách kniha představuje dohromady 399 barevných fotografií. Většina obrazů je zde publikována zcela poprvé. Práce na knize však nebyla vůbec jednoduchá: „V podstatě jsme tam strávili mnoho hodin, mnoho dní při fotografování. S panem fotografem Hugo Mocem, který většinu těchto obrazů fotil, jsme balancovali na štaflích a já jsem přidržovala štafle, bála se, protože oni jsou samozřejmě vysoko pověšené, jejich fotografování je nesmírně náročné, protože jsou dost často v poměrně úzkých chodbách a jsou přitom velice široké. Takže jenom získat kvalitní fotografii, když naproti svítí oknem sluníčko a olejomalby jsou nalakované, stálo opravdu mnoho hodin“, dodává autorka Ludmila Ourodová-Hronková.
Publikace podle jejích slov není určena pouze odborníkům, ale i široké laické veřejnosti se zájmem o barokní umění a o duchovní život světců. Účelem knihy prý není jen nashromáždit dostupné informace o jihočeských barokních obrazových cyklech, ale především připomenout jejich existenci, význam a hodnotu a upozornit na nutnost jejich záchrany. V závěru knihy se proto autorka věnuje možnostem preventivní péče a restaurování tohoto typu památek.
Knihu vydalo českobudějovické pracoviště Národního památkového ústavu. K dostání je už nyní v obchodní síti. Lze ji objednat i přes internet například v nakladatelství Kosmas. Publikace byla vydána s podporou výzkumného záměru MK ČR 07503233302 jako třetí svazek ediční řady Monumenta.
(Zdroj: Proglas, Tisková zpráva Národního památkového ústavu v Českých Budějovicích)