V roce 1911 letěl aviatik Jan Kašpar na svatbu, zapsal přitom Pardubice na leteckou mapu Evropy
Za symbolické datum počátku českého letectví je považován 13. květen. Před rovnými 110 lety podnikl nadšený aviatik Jan Kašpar let v jednoplošníku Blériot z rodných Pardubic do Prahy, konkrétně do Velké Chuchle, kde úspěšně přistál na dostihovém závodišti. 122 kilometrů dlouhým letem, který trval jednu a půl hodiny, zapsal české země do historie letectví.
„Jan Kašpar tehdy letěl na svatbu přítele, takže se nejednalo o žádný sportovní výkon. Let to ale nebyl jednoduchý, tehdy nebyly žádné navigační přístroje. Před Prahou se Kašpar údajně dostal do mlhy a měl nějaké problémy s motorem,“ řekl Proglasu Martin Kindernay, ředitel Leteckého muzea Ing. Jana Kašpara v Pardubicích. Dodal, že význam tehdejší cesty byl velký, protože na území českých zemí se o první vzlet do oblak snažili především Němci, kteří zde žili. Díky snaze a podpoře Kašparových přátel a rodiny zaznamenali tento úspěch nakonec Češi, konkrétně v roce 1910. Jan Kašpar tehdy vzlétl do výše zhruba 25 metrů a urazil vzdálenost kolem dvou kilometrů.
O rok později se zapsala do dějin českého letectví jeho cesta z Pardubic do Prahy, jednalo se o nejdelší let v tehdejším Rakousku-Uhersku. „Kašpar Pardubice zapsal na leteckou mapu Evropy, staly se tak kolébkou letectví,“ dodal Kindernay.
Jednoplošník Blériot se do současnosti nedochoval kompletně, jeho část s jinými křídly je k vidění v Národním technickém muzeu v Praze. Funkční a stoprocentní repliku vlastní podle Kindernaye právě Letecké muzeum v Pardubicích. Před deseti lety s ním zaměstnanci zorganizovali tentýž let jako v roce 1911 Jan Kašpar. Replika je součástí expozice muzea, návštěvníci se v ní mohou fotografovat. Novinkou muzea je i možnost virtuálního letu z Pardubic do Prahy.
Foto: pixabay