Týdny mediálního vzdělávání

Týden mediálního vzdělávání
24. června 2019 Události Autor: Daniel Blažke

Dnešním dnem začíná poslední ze šesti týdnů v závěru školního roku, které se na desítkách základních a středních škol už po třetí nesou ve znamení mediálního vzdělávání a rozvoje kritického myšlení.

Více než šedesátka novinářů během nich navštívila studenty z celkem sto dvaceti osmi škol, aby s nimi diskutovala o světě médií a žurnalistické profesi. Dohromady uskutečnili téměř stovku debat. Šestnáct organizací, které se dlouhodobě zabývají problematikou médií, uspořádalo přímo ve školách dvacet tři seminářů anebo prakticky zaměřených workshopů, dvanáct tříd absolvovalo exkurzi do zpravodajské redakce a z audiovizuálního vzdělávacího portálu pro školy JSNS.CZ bylo přehráno přes dva tisíce šest set filmů s mediálně-vzdělávací tematickou náplní. Jeden svět na školách (JSNS), vzdělávací program společnosti Člověk v tísni, opět uspořádal Týdny mediálního vzdělávání, které právě tento týden vrcholí. 

Svou úroveň mediální gramotnosti si může otestovat na těchto stránkách v záložce MQtester i širší veřejnost Ředitel vzdělávacího projektu Karel Strachota k tomu Proglasu řekl: „MQtester je novinka, kterou jsme spustili na začátku týdnů mediálního vzdělávání. Je to webová aplikace, která ve třech úrovních úrovních obtížnosti měří mediální gramotnost. Chtěli jsme tímto způsobem nabídnout široké veřejnosti zjistit, jak na tom s mediální gramotností jsou. Každopádně budeme tu aplikaci rozvíjet. Do budoucna by to měla být aplikace, prostřednictvím které se mohou lidé, v našem případě jsou to zejména žáci základních a středních škol, dovzdělávat v souvislosti s různými mediálními tématy. Budou tam různá doporučení, kterým tématům by se mohli ještě věnovat.“

Podle Strachoty jsou sice týdny mediálního vzdělávání pro školy jednorázová událost, ale mediální průprava by měla být součástí vzdělávání po celý školní rok. Problémem je ovšem, že i samotní učitelé se často v mediální oblasti příliš neorientují, nejsou třeba uživateli sociálních sítí, nerozlišují mezi dezinformačními weby a kvalifikovanou žurnalistikou. Projekt proto nabízí i jim materiály k prohloubení mediální gramotnosti.

Ohlas akce lze poznat i z návštěvnosti přehrávání vzdělávacích videí, který se během pěti týdnů dočkal dvou tisíc šesti set spuštění. MQ tester také dosud vyzkoušelo okolo dvaceti tisíc uživatelů, z nichž asi polovina uvedla i svůj věk a velikost obce, ve které žije. Z těchto dat vyplývá, že obyvatelé Prahy a větších měst mají v testu větší úspěšnost než obyvatelé menších obcí.

Tematice mediální gramotnosti se věnuje i Proglas. Nejnověji v pořadu Jany Lokajové Informace, nebo manipulace.

Darujte Proglas!

 

Regiony

Regiony