Radúz a Mahulena na scéně Moravského divadla Olomouc

Radúz a Mahulena na scéně Moravského divadla Olomouc
5. března 2009 Události Autor: Radka Rozkovcová

Tentokrát baletní nastudování známého Zeyerova příběhu připravil hostující režisér a choreograf Jiří Horák, který dramatický příběh lásky a nenávisti nechal ožít na pozadí koláže ze skladeb Josefa Suka. Hudebně inscenaci nastudoval dirigent Petr Šumník. Premiéra baletu se uskuteční v pátek 6. března 2009 v 19.00. Nahlédněte do představení prostřednictvím fotografií a vyjádření tiskové mluvčí divadla Pavly Bergmannové.

Romantický příběh zpracovává klasický pohádkový motiv lásky překonávající nástrahy osudu: Radúz a Mahulena ze znepřátelených království zdolávají kromě řady překážek také kouzla královny Runy, spalované až běsivou nenávistí. Aby Radúz naplnil šťastný vztah se svou vyvolenou, musí splnit jedinou podmínku: nemůže políbit jinou ženu. Když ale po dlouhé době uvidí svou matku, neodolá, políbí ji a Mahulenu tím ztrácí. Ovšem laskavá moudrost staré pověsti, ve které vítězí dobré síly, dovede zápletku ke šťastnému konci.

Jiří Horák zvolil příběh Radúze a Mahuleny především pro velmi bohatý syžet s hlubokým emocionálním nábojem, který umožní tanečníkům předvést nejen jejich taneční mistrovství, ale i herecké schopnosti. "V dnešní době plné komplikovaných situací a stresu bych chtěl nabídnout nekomplikovaný relaxační balet, který se záměrně nesnaží o žádné revoluční pojetí – a to ať ve volbě taneční techniky, nebo v agresivní režijní provokaci,“ komentuje svůj záměr režisér a dodává: „Doufám, že se nám podaří vytvořit pravý, možná i trochu staromódní balet, ve kterém budou tanečníci schopni ukázat své kvality jak  herecké, tak i taneční."

Horák vytvořil původní choreografii, při jejíž tvorbě se nechal vzdáleně inspirovat např. stejnojmenným filmem Petra Weigla, ale také taneční jednoaktovkou na suitu Josefa Suka či starší televizní inscenací v choreografii Miroslava Kůry. K romantickému vyznění pak samozřejmě vydatně přispívá i volba Sukovy hudby, konkrétně výběr ze skladeb Asrael, Pohádka léta, Jaro a ze dvou sekvencí scénické hudby k Zeyerově hře Radúz a Mahulena.

"Sukova hudba i námět ve mně evokují krásu a srozumitelnost, která je nejschůdnější použitím neoklasického pohybového slovníku. Děj někdy posouvá i taneční pantomima. Pro sólisty je pak velkou výzvou dotáhnout právě dramatickou stránku role a já doufám, že se jim to podaří," komentuje volbu tanečního stylu režisér a dodává: "Olomoucký soubor má dobré kvality a se svými party se vyrovnává na dobré úrovni."

Jak vypadá scéna a kostýmy?
A kdo se divákům představí v hlavních rolích?
Rozhovor s choreografem Jiřím Horákem si můžete přečíst zde.

Nejbližší reprízy:
úterý 10. března 2009 v 19.00
úterý 7. dubna 2009 v 19.00

(Podle tiskové zprávy Pavly Bergmannové, která hovoří i v audiu tohoto článku.)