Diskuse o celibátu na Proglasu – Celibát v kodexech církevního práva

Ve čtvrtém pořadu věnovanému diskusi o celibátu otevřeme s dominikánem doc. Damiánem Němcem, dr oba kodexy (západní i východní) církevního práva a podíváme se, jak toto právo chápe pojem celibát, jak o něm mluví a jakými normami ho ošetřuje. Rozhovor vysíláme v pátek 29. října 2010 v 16.00. Reprízujeme ho v sobotu 30. října 2010 v 11.05.
U zasvěcených osob a duchovních se z pohledu církevního práva jedná o poměrně složitý právní vztah. Máme zde tři účastníky takového vztahu: zasvěcenou osobu, církev a Boha. Vždy se tedy musí přihlédnout na práva a povinnosti těchto subjektů. Ať už tehdy, když jedná církevní autorita s žadatelem o vstup do způsobu života, se kterým je vázán také celibát, a nebo když chce takový způsob života opustit.
V minulém rozhovoru o teologii celibátu jsme se zmínili o rozdílné realizaci způsobu života v zasvěcení u mnichů na východě a na západě. Na východě existuje jediné mništví. Kdežto na západě máme velké množství kongregací a řádů. V církevním právu se dočteme také o dalším odlišném způsobu vnímaní duchovního stavu. Na západě rozlišujeme pouze mezi laiky a duchovními, kdežto na východě se členové církve dělí na laiky, duchovní a mnichy. Který z těchto pohledů je praktičtější či správnější? Doslechnete se to v našem pořadu.
Otevřeme také problém, zda celibát není v církvi mocenským nástrojem (vycházíme z předpokladu, že většina církevních funkcí je obsazena duchovními) a jaké činy se speciálně u celibátníků považují v církvi za trestné.
V příštím a posledním příspěvku do diskuse o celibátu (5. listopadu 2010 v 16.00) uslyšíte rozhovor s pražským arcibiskupem Dominikem Dukou O.P. Budeme se zabývat aférami souvisejícími se sexuálními zločiny zaměstnanců církve, útoky mířenými na papeže a nutnými kroky, které církev učinila a ještě učiní, aby co nejvíce zamezila zneužívání důvěry nevinných.