Olomouc: Neprávem opomíjený Josef Ignác Sadler

Olomouc: Neprávem opomíjený Josef Ignác Sadler
19. května 2011 Události

Na život a dílo Josefa Ignáce Sadlera (1725–1767), jednoho z předních olomouckých barokních malířů, se zaměřuje další z řady monografických výstav Muzea umění Olomouc, seznamujících s významnými představiteli starého umění v moravském prostředí. Výstava je k vidění do 28. srpna, s její kurátorkou Martinou Miláčkovou budeme hovořit 23. června 2011 po 9.30.

Expozice v Arcidiecézním muzeu Olomouc představuje zejména Sadlerova díla zastoupená v muzeích a římskokatolických farnostech. Sadler se dožil pouhých 42 let a jeho tvorbu poněkud neprávem zastiňují práce jeho známějšího švagra Jana Kryštofa Handkeho (1694–1774). Sadler je autorem nejen obrazů se sakrální tematikou, ale také chrámových fresek, např. ve Fulneku, Moravičanech nebo Valašském Meziříčí. Právě tyto fresky zpřístupňuje expozice v elektronické podobě.

Čím jsou Sadlerova díla tak významná? "Zatímco většina jeho současníků se orientovala na příklad Franze Antona Maulbertsche, Sadler tíhnul k římské akademické malbě. Základ svého školení získal v dílně svého otce, sochaře Filipa Sattlera (1695–1738), poté v olomoucké dílně Jana Kryštofa Handkeho. U něj pobyl přibližně 6 let a pak odešel, pravděpodobně v roce 1745, na studijní cestu do Itálie. Většinu času trávil v Římě, kde jej nejvíce ovlivnil italský malíř Corrado Giaquinto (1703–1766). Na konci svého úspěšného studia získal druhou cenu v první malířské třídě na Akademii sv. Lukáše, a to za kresbu se starozákonním námětem Josefa, dávajícího se poznat svým bratrům. Tato kresba se nachází v archivu Akademie sv. Lukáše do dnešních dnů," sdělila kurátorka výstavy Martina Miláčková.

V roce 1751 se Sadler vrátil na Moravu, nejprve působil opět v dílně svého švagra Handkeho, kterému pomohl dokončit fresky v letní rezidenci šternberských augustiniánů v Žerotíně, a poté již pracoval sám. "S jeho tvorbou se setkáme v řadě freskových realizací a závěsných oltářních obrazů na střední Moravě a ve Slezsku. Asi nejvýznamnější realizací je výzdoba kostela Nesvětější Trojice ve Fulneku, kterou Sadler dokončil v roce 1760. Je zajímavé, že všechny jeho fresky vznikly do toho roku – domníváme se, že vzhledem k svému zdravotnímu stavu pak nebyl schopen většího fyzického nasazení na lešení. Poté maloval už jen oltářní a závěsné obrazy," dodává Martina Miláčková.

Za nejkvalitnější obraz olomoucké expozice považuje Martina Miláčková Zvěstování Panně Marii ze Šternberka: "Tento obraz namaloval Sadler záhy po svém návratu z Říma, takže zde můžeme nejzřetelněji pozorovat vliv italského malíře Corrada Giaquinta. Obraz věnoval Sadler proboštu šternberských augustiniánů Janu Josefu Glätzlovi k jeho 62. narozeninám. Probošt si byl vědom kvality tohoto plátna, protože Sadlerovi vyplatil také mimořádnou odměnu: deset kremnických zlatých."

Mezi největší objevy podle Martiny Miláčkové patří plátno Smrt sv. Ondřeje Avelinského, z pražské soukromé sbírky: "Tento obraz byl nedávno identifikován. Původně byl na oltáři v kostele v Horní Moštěnici, ale v roce 1934 ho nahradila diletantská kopie místního varhaníka. Obraz byl nedávno restaurován, takže návštěvníci jej mohou obdivovat v jeho plné kráse." Posledním objevem během přípravy katalogu byl obraz Anděla strážného z kaple Andělů strážných v Uherském Brodě, který se podařilo půjčit na výstavu. Po ní se teprve bude restaurovat.


V souvislosti s rozhovorem s Martinou Miláčkovou můžeme již nyní slíbit soutěž o barevný katalog (téměř 150 stran), který k výstavě vyšel.


Arcidiecézní muzeum k výstavě připravilo i doprovodný program:

Obrazem (ne)projdeš

výukový program k výstavě Josef Ignác Sadler (1725–1767)

26. 5. – 29. 6. 2011

Animační program se zaměřuje na problematiku tradičního a technického pojetí obrazu. Zaostříme na nové technologie, prostřednictvím kterých obrazy zaplavují prostor a výrazně ovlivňují naše vnímání. Výchozím bodem interaktivního programu se stanou obrazy barokního malíře Josefa Ignáce Sadlera, který svoji profesní dráhu spojil mimo jiné i s Olomoucí.

Program je určený žákům vyšších ročníků ZŠ a studentům SŠ, je vhodným doplněním výuky dějin výtvarné kultury a výtvarné výchovy. Délka trvání je 90 minut.

Lektorka: Mgr. Michaela Johnová Čapková, email: johncapkova@olmuart.cz, tel.: 585 514 174


Noc kostelů v kostele Nejsvětější Trojice ve Fulneku

| 27. 5. | od 18.00 hod. | Fulnek | kostel Nejsvětější Trojice

Doprovodný program výstavy Josef Ignác Sadler (1725–1767) obohatí Noc kostelů ve Fulneku. V kostele Nejsvětější Trojice, kde Sadler vytvořil jednu z nejkrásnějších interiérových výzdob na Moravě, Vás provede Michaela Šeferisová Loudová, jež se bude věnovat ikonografii fresek. Martina Miláčková bude hovořit o umělcově životě a díle a seznámí návštěvníky se Sadlerovými fulneckými oltářními obrazy. Program začne v 18.00. Aktuální program a podrobnější informace najdete na www.nockostelu.cz.


Bosco Parrasio a barokní umění na Moravě

út | 31. 5. | 18.00 hod. | Mozarteum

Přednáška Jiřího Kroupy. Umělci 18. století z Brna a Olomouce (např. architekt František Antonín Grimm a malíři Jan Jiří Etgens a Josef Ignác Sadler) se v římském prostředí setkávali s literární akademií Accademia degli Arcadi. Tato kulturní instituce se ovšem nezabývala pouze literaturou, ale v jejím okolí se pohybovali rovněž architekti, sochaři a malíři. Důležitou roli zde hrála nová, osvícenská umělecká kritika a ta se posléze prostřednictvím umělců a jejich objednavatelů dostávala též do moravského prostředí v polovině 18. století. Pořádáno k výstavě Josef Ignác Sadler (1725–1767).

VSTUP ZDARMA


Komentovaná prohlídka

čt | 2. 6. | 17.00 | Arcidiecézní muzeum Olomouc | Galerie

Monografickou výstavou významného barokního malíře Josefa Ignáce Sadlera provede zájemce z řad veřejnosti kurátorka Martina Miláčková.

Vstupné: 50,- Kč/ 25 Kč,- (senioři, studenti)

Upozornění: Počet míst je omezen. Vstupenky je třeba si rezervovat přímo v pokladně Arcidiecézního muzea Olomouc, osobně nebo na tel.: 585 514 190.¨

(z tiskové zprávy Petra Bielesze z Muzea umění Olomouc)

Darujte Proglas!

 

Regiony

Regiony