Muzeum umění Olomouc: "Pro tentokrát nesedat"

Adolf Loos, Mies van den Rohe, Dušan Jurkovič, Michael Thonet, Yves Klein, Milan Knížák. To jsou jen někteří z řady význačných architektů a umělců, které můžete od 9. června 2011 v olomouckém Muzeu moderního umění poznat v nezvyklé roli – jako autory židlí, křesel, lehátek nebo skříní. Výstava potrvá do 9. října 2011.
Sbírka užitého umění patří v olomouckém muzeu mezi tradičními sbírkami obrazů, soch, kreseb nebo grafik k nejmladším, začala vznikat zhruba před patnácti lety. „Když jsme tehdy zvažovali profilaci předních českých uměleckoprůmyslových muzeí, zhlédli některé špičkové příklady v zahraničí, a také zhodnotili vlastní možnosti, rozhodli jsme se pro užší specializaci. Z řady důvodů se jí stala židle, polokřeslo a křeslo, tedy sedací nábytek. Na základě povědomí o klíčových, především středoevropských osobnostech jsme se pokusili vyhledat to, co z jejich tvorby ještě ´v terénu´ zbývalo,“ přiblížil koncepci sbírky ředitel muzea Pavel Zatloukal a zdůraznil, že fond užitého umění je spojen se jménem jeho zakladatelky a "budovatelky" Anežky Šimkové. „V počátcích se naše pozornost soustředila na nábytek z druhé poloviny 19. století a začátku 20. století. Evidenční číslo 1 tak má křesílko známé jako Wiener Sessel, vyrobené na začátku 20. století v holešovské pobočce firmy J. & J. Kohn, a druhým přírůstkem roku byla židle z roku 1905, kterou Jan Kotěra navrhl pro prostějovský Národní dům,“ vzpomněla Šimková.
Původní zaměření sbírky se ale postupem času rozšířilo na další významné kapitoly historie sedacího nábytku 20. století a byly posíleny také akvizice dokumentující mezinárodní souvislosti v nábytkovém designu. V současnosti tak olomoucké muzeum vlastní sedací nábytek navrhovaný výraznými autory, ale také významné firemní výrobky. „Kolekce zahrnuje například ucelený soubor dřevěného ohýbaného nábytku moravských firem Thonet a J. a J. Kohn, secesní nábytek Josefa Hoffmanna, Adolfa Loose nebo Otto Wagnera a Dušana Jurkoviče, ale také příklady moderního designu 20. století, například Miese van den Rohe a Jindřicha Halabaly. Zastoupený je ale také sedací nábytek 60. let nebo ukázky autorského nábytku, například Yvese Kleina, Milana Knížáka a skupiny Atika,“ shrnula kurátorka výstavy. Sbírka dnes podle ní čítá 177 položek, z nichž 157 tvoří nábytek, z toho 130 kusů nábytek sedací (židle, křesla, lavice, lehátka, houpací křesla). V tomto souboru jsou kromě sedacích typů zastoupeny také stoly, knihovna, příborníky, květinové stojany, věšáky a stěna na šaty. Celou jednu pětinu fondu muzeum získalo jako dar. „Většinu z nich nám daroval mecenáš a milovník umění, olomoucký lékař Jiří Emler, který svým přístupem představuje v českých poměrech vzácnou osvícenou osobnost,“ vyzdvihla Šimková.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Výstava Pro tentokrát nesedat je sice první ucelenou prezentací patnáctiletého sbírkového úsilí, ale nábytkový design byl organickou součástí výstavních plánů muzea již od od roku 2001; tehdy byl na výstavě Thonet / Porýní – Vídeň – Morava představen ze sbírky Jiřího Uhlíře nábytek z ohýbaného dřeva, v dalších letech se návštěvníci mohli seznámit s nábytkem UP závodů, následoval kubistický nábytek, v roce 2007 postmoderní objekty skupiny Atika. Židle a křesla byly součástí i dalších výstav Muzea umění Olomouc. Velký význam měla však především stálá expozice muzea Dům milovníka umění, v níž je nábytek podstatnou součástí komplexní prezentace výtvarné kultury přelomu 19. a 20. století. Výjimečnou příležitostí představit olomoucký soubor nábytku v zahraničí poskytla rozšířená repríza expozice Dům milovníka umění, připravená v loňském roce pro Mezinárodní centrum kultury v Krakově.
Důležitou součástí výstavy Pro tentokrát nesedat je doprovodná publikace. Na zhruba 200 stranách čtenáři najdou texty Pavla Zatloukala a Anežky Šimkové, reflektující vývoj sbírky a výběrový katalog představující více než sto nábytkových kusů. „Zaměřili jsme se na hlavní linii sbírky, tedy na sedací nábytek, ale v několika případech jsou uvedeny i další druhy nábytkové tvorby, pokud šlo o doplnění charakteru produkce nebo autorskou charakteristiku,“ řekla Šimková. Struktura katalogu a výběr předmětů vychází z možností sbírky nahlédnout na vývoj moderního sedacího nábytku v časovém horizontu od 19. do 21. století, možností ukázat ve dvanácti chronologicky řazených celcích, jaké místo mají vybrané sbírkové exponáty v souvislostech obecného vývoje proměn nábytkové tvorby a designu.
(tisková zpráva Muzea moderního umění Olomouc)
Doprovodný program
Komentovaná prohlídky výstavy Pro tentokrát nesedat | Sbírka užitého umění Muzea umění Olomouc
út | 21. 6. | 17.00 | Muzeum moderního umění | Galerie
Výstavou provede její kurátorka Anežka Šimková.
Vstupné: 50,- Kč/ 25 Kč,- (senioři, studenti)
Upozornění: Počet míst je omezen. Vstupenky je třeba si rezervovat přímo v pokladně Muzea moderního umění, osobně nebo na tel.: 585 514 241.