Gebauer: O šetrnosti firem k životnímu prostředí rozhodují spotřebitelé
V těchto dnech si připomínáme vydání encykliky Laudato si. Velký podíl na klimatických změnách se přisuzuje nadnárodním společnostem. Investiční odborník zaměřující se na problematiku globálních firem Martin Gebauer v posledních letech vidí ve směřování některých z nich změnu. V Dopoledním vysílání Proglasu mimo jiné řekl, že spotřebitelé mohou ekologický nebo sociální dopad firmy poznat podle uhlíkové stopy.
Uhlíková stopa je měřítkem dopadu lidské činnosti na životní prostředí a zejména na klimatické změny. Jedná se o nepřímý ukazatel spotřeby energií, výrobků a služeb. Jde o měření množství skleníkových plynů, které odpovídají určité aktivitě či výrobku. „Společnosti, které to opravdu myslí vážně, svůj postoj konkrétně a detailně prezentují. Většina měření je certifikovaná a ověřená třetí osobou, dá se jim tedy věřit,“ upozornil Gebauer a dodal, že velký vliv ale mají i spotřebitelé, „záleží na tom, zda já jako uživatel, jsem ochoten si vybrat třeba o něco dražší produkt, který se chová ekologicky. Právě lidi, podle toho jak nakupují a jaké služby využívají, volí budoucnost. Pokud budou dávat přednost věcem, které jsou ekologické, tak na to společnosti budou muset zareagovat“.
Celý rozhovor si můžete poslechnout v záznamu Dopoledne s Proglasem s datem 22. května 2020, který je k dispozici i v podcastových aplikacích Spotify, Soundtier nebo Apple Podcasts.