Církev dnes slaví Den zasvěceného života

Dnešní svátek Uvedení Páně do chrámu, lidově Hromnice, slaví církev také jako Celosvětový den zasvěceného života. Biskupové se v diecézích setkávají s řeholníky. Papež František oslaví se zasvěcenými osobami v podvečer mši svatou.
Den zasvěceného života vyhlásil papež Jan Pavel II. v roce 1997. Smyslem je poukázat na svědectví mužů a žen, kteří si zvolili následovat Krista více zblízka skrze zachovávání evangelijních rad (čistota, chudoba, poslušnost). Zároveň se zasvěceným osobám dnes dává příležitost obnovit své sliby i předsevzetí.
Ostravsko-opavský biskup František Václav Lobkowicz, který je sám členem premonstrátského řádu, popisuje souvislost se svátkem Uvedení Páně do chrámu: "Je to dáno víceméně tou událostí, že 2. února si připomínáme Pannu Marii a svatého Josefa, kteří přinášejí Ježíše do chrámu. Setkávají se tam se dvěma osobami zasvěceného života: stařečkem Simeonem a prorokyní Annou. To jsou lidé, kteří setrvávají na modlitbách a očekávají příchod Spasitele a zasvěcují celý svůj život právě modlitbě za ten brzký příchod a za vykoupení," poznamenal.
V souvislosti s rokem zasvěceného života zveřejnili čeští řeholníci dopis, ve kterém se zamýšlí nad odrazem slov papeže Františka: "Prožívejte přítomnost se zápalem!" v životě svých společenství. Dále se sami sebe a české církevní obce ptají, čím mohou jako zasvěcené osoby přispět církvi a společnosti.
V začátku dopisu zdůrazňují svou jednotu v mnohosti: "Navzájem se povzbuzujeme vzhledem k rozmanitosti našich spiritualit, které zastupujeme, i k rozdílnému poslání, které máme směrem ke společnosti a místní církvi." Následně připomínají řádovou tradici rozvoje české společnosti v různých historických epochách našich dějin. Zdůrazňují pestrost spiritualit, což pokládají za bohatství české církve. Pozornost věnují také čtení znamení doby a jejich vyhodnocování. Reflektují pokles členů v řeholních rodinách a prosí o odpuštění svých poklesků.
V závěru poukazují na to, že i papež František je řeholník, což vnímají jako výmluvné znamení pro současnou církev. Zdůrazňují jeho slova „Začněme u Boha, abychom nalezli člověka.“