Celoevropská kampaň pomáhá Romům najít práci

O třetím březnovém týdnu se uskutečnila závěrečná bruselská konference projektu Roma MATRIX, kterou vyvrcholila několikaměsíční celoevropská kampaň bojující se stereotypy majoritní populace vůči Romům. Kampaně se zúčastnilo deset zemí Evropské unie, v nichž žije 85 % romské populace Evropy, například zástupci Itálie, Bulharska nebo z Maďarska. Českou republiku zastupovali pracovníci brněnské organizace IQ Roma servis.
„Cílem naší kampaně bylo nabourat a vyvrátit zažitou představu líného nepracujícího Roma. Chtěli jsme ukázat, že Romové pracují a umí pracovat. Kampaň navazovala na naše již několikaleté snažení, kdy prezentujeme příběhy pracujících Romů. Na našich stránkách je k přečtení více než 100 profilů Romů, kteří uveřejnili své příběhy,“ vysvětlila Proglasu koordinátorka aktivit IQ Roma servisu Šárka Pólová a dodala, že kromě portrétů pracujících Romů společnost propagovala i příběhy zaměstnavatelů, kteří se otevřeně hlásí k tomu, že Romy zaměstnávají. Těch je v České republice 65.
„V kampaních se často zobrazují výjimeční Romové: lékaři, právníci,… A majoritní společnost je považuje za výjimky, kterých je velmi málo. Tak jsme chtěli ukázat, že těch pracujících Romů je dost, akorát to lidé často nevidí nebo ani nechtějí vidět,“ poukázala Pólová na častý problém při snahách o podporu této menšiny.
Díky kampani v České republice zatím získalo zaměstnání 6 klientů organizace.