Pracujme s popisným jazykem žáků, říká nositelka ceny Global Teacher Prize

Zítra začínají dětem prázdniny, ale zároveň končí velmi zvláštní školní rok, který děti strávily převážně doma při online výuce, přičemž nejvíce času byli doma středoškoláci. Hostem relace 13+ byla čerstvá nositelka prestižní ceny Global Teacher Prize Barbora Heřmanová ze ZŠ Mozaika v Rychnově nad Kněžnou. Jakých bylo uplynulých deset měsíců pro ni samotnou a jak se zatím jeví poprázdninové výhledy?
"Na naší škole jsme stejně jako v jiných letech vycházeli ze sebehodnocení žáků a z tzv. triád, což je vzájemné setkání "rodič - žák - učitel", říká Barbora Heřmanová. Důležitý je viditelný učební posun a učební výstupy. Letos se rodiče zapojili kvůli domácí výuce výrazně zřetelněji, než tomu bylo v předchozích letech, dokonce jim bylo umožněno napsat dětem do vysvědčení i vlastní vzkaz. Na škole, na níž pracuje, se podle ní hojně využívá rovněž slovní hodnocení žáků.
"Pokud se při výuce používá i popisný jazyk žáků, dokážou velmi dobře vyjádřit i to, jakým způsobem jejich školní výuku ovlivnila právě pandemie," uvádí dále Heřmanová. Tyto metody se dají podle ní velmi dobře využít i při nedobrovolné domácí výuce. A jak by dle jejího názoru měly vypadat letošní prázdniny z pohledu žáků? Měly by se využít především pro setkávání s vrstevníky a k prohloubení vazeb, které byly kvůli distanční výuce omezené. "Nabádala jsem děti, aby vyhledávaly vrstevníky, trávily spolu čas, společně se bavily a sportovaly," říká. Tím zároveň posilují své sociální dovednosti, které nešlo rozvíjet v době pandemie. Podobně jako jiné školy nabízí i ZŠ Mozaika různé učební kempy, ve kterých si děti mohou zdokonalovat své znalosti v češtině, angličtině nebo matematice. Nejedná se ovšem o doučování.
A jaký bude dopad pandemie covid-19? Heřmanová si myslí, že i to bude do značné míry souviset se sociálními dovednostmi žáků. "Třeba u introvertů se to může projevit v ještě větší izolaci, uzavření se a v nereálných představách o světě," uvádí. Co se týče samotného učení, u svých druháků jsem naopak zaznamenala větší samostatnost v plánování, všechny výstupy zvládli stejně dobře jako ostatní druháci v jiném kalendářním roce," dodává. Momentálně podle ní školy všeobecně vyhodnocují, jaký užitek jim přinesla distanční výuka a jak toho využít v budoucnosti. Dochází také k úpravě osnov a k zapojení IT dovedností a technologií do běžné výuky, a to i u nejmladších ročníků. "V tomto smyslu teď školy upravují své výukové programy," upřesňuje Barbora Heřmanová.
"Velmi důležité je používat takové formy výuky, které vedou ke vzájemnému respektu učitele a žáka, lhostejno, jestli se jedná o běžnou venkovskou školu nebo soukromou základní školu na středně velkém městě," říká. Záleží na partnerském přístupu konkrétního učitele.
"Mně osobně přinesla distanční výuka větší partnerství s rodiči," říká čerstvá nositelka Global Teacher Prize. Rodiče se spolu s dětmi naučili více společně plánovat a také jim individuálně naslouchat. Díky tomu se podle ní děti cítí v rámci školních povinností bezpečněji. Sama Heřmanová nadále plánuje hlubší spolupráci s rodiči, kteří o to budou mít zájem. "Především proto, aby mohli dětem nadále dávat zpětnou vazbu do domácího učení," uzavírá Heřmanová.