Politolog: Předvolební spoty mají potenciál nastolit téma a dostat ho do veřejné debaty

Ode dneška mají politické strany a hnutí kandidující v podzimních volbách prostor ve vysílání veřejnoprávní televize a rozhlasu (ČT a ČRo) pro své předvolební spoty. O jaký nástroj politického marketingu se jedná a jaký může mít vliv na atmosféru před hlasováním, případně na samotné volby, jsme v pořadu 13+ mluvili s politologem Masarykovy univerzity a odborníkem na politické kampaně Ottou Eiblem.
„Forma videa určitě smysl má. Můžeme ale diskutovat o tom, zda je smysluplné spoty nasazovat do veřejnoprávních médií, protože vysílací časy, zejména v rozhlase, nejsou často nijak atraktivní, a je tak malá šance, že je někdo uslyší,“ uvedl Eibl a pokračoval: „Pokud by strany spoty nasadily na svých kanálech, na internetu a zaplatily si reklamu, budou účinnější v tom, že zacílí přímo, na koho budou chtít. To v plošném vysílání nejde.“
Mediální dopad podle něj může mít i spot nízké kvality, který jako v případě toho nasazeného nyní hnutím ANO obsahuje i zjevné nepravdy, ve snaze vzbudit pozornost: „Mohli bychom vzpomenout slavný spot Daisy z USA (použit v kampani prezidentského kandidáta Lyndona B. Johnsona v roce 1964) odvysílaný jen jednou, který ale následně získal enormní mediální pokrytí. Kontroverzní obsah, pro mnohé nevkusný a nepřijatelný, protože obsahuje lži a polopravdy a vytváří falešné problémy, se tak dostane na přetřes a ANO a Babišovi se dostane možná nezasloužené pozornosti.“ Naproti tomu vzbuzení pozornosti za pomoci bizarního videa nemusí podle Eibla ještě znamenat zisk nových voličů a promítnout se tak do volebních výsledků.
Zároveň zdůraznil, že zjevně účinkuje tzv. negativní kampaň. „Část politické reprezentace na tuto vlnu naskakuje, protože ví, že je funkční a že cílová skupina, které je sdělení určeno, mu bude naslouchat. Vystrašení opravdu funguje jako mobilizační,“ uvedl.
Jak moc podle Eibla ovlivňují voliče dezinformace? Považuje za vhodný formát bloku, kdy v televizi či rozhlase běží jeden volební spot za druhým? A proč se v době sociálních sítí k vysílání volebních spotů stále využívají veřejnoprávní média? Uslyšíte v celém rozhovoru se specialistou na volební kampaně, politologem Ottou Eiblem, který najdete v audioarchivu.