O duševním i tělesném zdraví dětí: Ať zažijí dobrodružství a k pohybu se inspirují u osobních vzorů

Letní prázdniny jsou právě v polovině a mnohé české děti na letních táborech po dlouhých měsících v covidové situaci opět zažívají přátelství se svými vrstevníky, tráví čas v přírodě a výrazně více se pohybují. Nebo to tak není a duševnímu i tělesnému zdraví českých dětí minulý rok až tak neublížil? A jakou roli v jejich pohybu může hrát právě probíhající olympiáda?
„Zatím chybí jasné výzkumy, ale můžeme usuzovat, že letos jsou prázdniny pro děti významnější než kdy dřív,“ řekla Proglasu Kateřina Bartošová z Psychologického ústavu Filosofické fakulty Masarykovy univerzity. Minulý rok podle ní dětem ublížil především ztrátou struktury a řádu jejich času. „Zvýšila se míra úzkostí, depresí, sebepoškozování, poruchy příjmů potravy,“ upozornila Bartošová a doporučila, aby děti o prázdninách odpočívaly, ale také zakusily dobrodružství. I pokud nevyrazí na tábory, měly by podle ní zažít pocit, že něco zvládají, umí, dovedou.
Hokejový trenér a sportovní psycholog Marián Jelínek zase popsal vztah právě probíhající olympiády k pohybu dětí a mládeže. Hodnotit se prý zatím nedá, lze ale čerpat ze zkušeností z minulosti: „Existují výzkumy, podle kterých například úspěchy Petry Kvitové přivedly k tenisu spoustu malých holčiček.“
Motivace vrcholovým sportem ale podle Jelínka nehraje tak podstatnou roli jako například osobní vzory. „Jestliže rodiče sedí doma, koukají na seriál a u toho labužírují pokrmy a pití, je těžké říkat patnáctiletému klukovi – hýbej se, máš špeky.“
Celý pořad 13+ s Kateřinou Bartošovou a Mariánem Jelínkem poslouchejte v našem audioarchivu.