Nesmíme usnout v historii, ale dál se rozvíjet, říká dramaturg Pražského jara

Nesmíme usnout v historii, říká dramaturg Pražského jara
12. května 2021 13+, Události Autor: Eva Svobodová

Smetanovou Mou vlastí začíná dnes večer 76. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro. Tradiční přehlídka domácích i světových umělců, symfonických orchestrů a komorních těles potrvá do 4. června a je tentokrát nová nejen svou kombinovanou živou a online formou, ale také dramaturgií. Letošní ročník je totiž poprvé v rukou Josefa Třeštíka, který je vystudovaným hudebním skladatelem a od roku 2018 také hlavním hudebním dramaturgem Českého rozhlasu. V relaci 13+ jsme s ním hovořili o tom, co má podle něj přinášet nejetablovanější domácí festival s tradicí dlouhou tři čtvrti století, jaké osobnosti mezinárodní hudby na něm letos vystoupí či proč klíčové dílo českého romantismu zazní v podání souboru zaměřeného na barokní hudbu.

Festival měl původně zahajovat berlínský Rozhlasový symfonický orchestr s Vladimirem Jurowským. Kvůli pandemii ale nemůže přijet a my jsme hledali řešení, jak zachovat Mou vlast na programu a zároveň přijít s něčím novým, výjimečným. Tím, že Má vlast zní vždy na začátku festivalu, je dramaturgickou výzvou, aby se nestala rutinou, ale něčím slavnostním. Je ne úplně jednoduché, ale současně velmi zajímavé hledat nová hudební řešení, pracovat například s hudebníky, kteří skladbu ještě nehráli. Collegium 1704 je známé interpretací převážně barokní hudby. V poslední době ale čím dál víc interpretuje i hudbu novější, proto jsme se rozhodli je oslovit,“ vysvětlil v úvodu Josef Třeštík

Úlohou festivalu, který vznikl v roce 1946 u příležitosti 50. výročí založení České filharmonie, je i v 21. století podle Třeštíka držet krok s vývojem v hudebním světě: „Pražské jaro by mělo být dále zajímavé a relevantní pro domácí i zahraniční posluchače. Snažit se pečlivě sledovat, jací nejvýznamnější světoví hudebníci tu ještě nevystoupili a přivést je do Prahy. Na tom se snažím od svého nástupu pracovat.“ Ze zahraničních interpretů vyzdvihl zejména německého klarinetistu a skladatele Jörga Widmanna, který se stal rezidentním umělcem festivalu a vystoupí na celkem třech koncertech. Na nich představí jak vlastní skladby, tak interpretaci klasických děl R. Schumanna, W. A. Mozarta či C. M. von Webera.

Jaká další vystoupení zahraničních i domácích hudebníků dramaturg doporučuje? Co všechno se bude letos moci na rozdíl od loňské velmi omezené formy festivalu konat? A jak Josef Třeštík vnímá skutečnost, že má na starosti program a hlavní dramaturgickou linku největší a nejznámnější české přehlídky klasické hudby? Dozvíte se v záznamu celého rozhovoru v našem audioarchivu.

Darujte Proglas!

 

Regiony

Regiony