13+ o problémech automobilového průmyslu

Na dva týdny se až na výjimky zastavuje výroba ve všech tuzemských závodech automobilky Škoda. Důvodem je nedostatek čipů, které se využívají v palubní elektronice, kvůli výpadkům dodávek z asijských trhů. V pořadu 13+ situaci komentoval Vojtěch Severýn, manažer komunikace Sdružení automobilového průmyslu.
Situace podle něj zásadním způsobem dopadá především na různé složky dodavatelského sektoru: "My dlouhodobě upozorňujeme, že je zapotřebí, aby měli dodavatelé dostatečně diverzifikované portfolio, aby jedna firma nebyla jediným odběratelem. Takové firmy tu ale zcela určitě jsou a myslím, že právě ony budou negativně ovlivněny dobudoucna, pokud by se ta situace prodlužovala i dále."
Tripartita, tedy zástupci vlády, zaměstnavatelů a odborů, se dnes shodla na tom, že by automobilky a jejich dodavatelé mohli začít čerpat příspěvky z programu Antivirus ve výši 60 procent náhrady mzdy do 29.000 korun. Premiér Andrej Babiš chce tuto podporu vyjednat s Evropskou komisí, aby bylo vše v pořádku z hlediska hospodářské soutěže. Státní intervenci Sdružení automobilového průmyslu vítá: "Není to pouze problém našich automobilek a českých dodavatelů, je to globální problém. A automobilky ani dodavatelé nejsou jeho původci. (...) Proto si myslíme, že je na místě, aby stát alespoň částečně a dočasně podpořil tuto oblast zaměstnanosti a odlehčil firmám. Především proto, aby byly firmy schopné, až se trh s čipy znovu rozproudí, najet na výrobu a opět dodávat svým odběratelům."
Nepovede přílišný státní zásah k tomu, že se upevní neperspektivní část toho odvětví? Jaká budoucnost český automobilový průmysl čeká? Rozhovor poslouchejte z audioarchivu.