13+: České školy versus omikron

S rostoucím počtem nákaz koronavirem kvůli variantě omikron se potýkají také tuzemské školy. Jak řeší stoupající absenci učitelů i žáků kvůli nemoci či karanténě? Je současné nastavení pravidel dobré? A co vedení škol nejvíce pálí? O tom jsme se bavili s předsedkyní Asociace ředitelů gymnázií Renatou Schejbalovou a prezidentem Asociace ředitelů základních škol Lubošem Zajícem.
„Asi nejvíce nám komplikuje život, že pravidla se stále mění. Musíme být pořád ve střehu a zjišťovat, co ještě platí a jaká pravidla jsou nová,“ podotkla Renata Schejbalová a vzápětí to potvrdil také Luboš Zajíc: „Setkáváme se s tím, že ani pracovníci hygieny si nejsou jistí, co zrovna platí,“ zmínil. „Druhá věc, co nás trápí je, že rodiče posílají do školy děti, které nejsou úplně zdravé. Pak se samozřejmě infekce šíří dál,“ uvedl ještě Zajíc. Podle Schejbalové byla alespoň na jejím Gymnáziu Nad Štolou v Praze 7 nejkritičtější situace na konci minulého a začátku tohoto týdne, kdy chyběla téměř polovina pedagogů. „Teď se situace pomalu zklidňuje, už se nám pomalu vracejí učitelé i třídy. Neříkám ale hop, dokud jsme nepřeskočili. Situace je tedy opravdu kritická. Děti, které se vrátí z izolace kvůli covidu, mají opět pozitivní test a musejí odcházet domů. Doufám tedy, že vláda schválí, co navrhuje ministr zdravotnictví Válek, tedy že 30 dnů poté se nebudou uzdravení muset testovat,“ říká.
Ředitelé vítají také avizovanou novelu školského zákona, kdy bude moci samo vedení škol vyhlásit ředitelské volno či distanční výuku a nebude muset čekat na pokyn krajské hygienické stanice. Tuto změnu v úterý schválila sněmovna, nyní čeká ještě na souhlas senátorů.
Spolupráce s ministerstvem školství se podle Renaty Schejbalové velmi zlepšila: „Funguje to už od loňského roku. Ministerstvo vždy sezve předsedy asociací na online schůzku, kde probereme a hodnotíme, co navrhlo ministerstvo zdravotnictví. Rezort školství s námi tedy hodně komunikuje, byla vytvořena jedna webová platforma, kde vydává nařízení, opatření, včetně odpovědí na některé sporné otázky. Spolupráce s ministerstvem školství tedy byla výborná.“ Luboš Zajíc pak doplnil, že komunikace se nyní lépe daří také s ministerstvem zdravotnictví.
Jak vnímají šéfové obou Asociací ředitelů skutečnost, že prostředky z Národního fondu obnovy lze nově použít pouze na doučování? Přineslo školám fungování v pandemii také něco pozitivního? Dozvíte se v celém rozhovoru, který si můžete poslechnout v audioarchivu.