Význam názorových médií v naší společnosti

Význam názorových médií v naší společnosti
21. září 2012 Komentář týdne, Události

Předposlední zářijový komentář věnujeme tématu křesťanských médií. K jejich významu a působení v současné společnosti se vyjadřuje Josef Beránek, editor revue Universum. Jeho zamyšlení vysíláme v sobotu 22. září 2012 v 7.30 a 18.05, opakujeme v neděli v 1.45 a v pondělí v 10 hodin.

Význam křesťanských názorových médií se naplno ukazuje na aktuálních debatách o restitučním zákonu či o tajuplném odvolání slovenského biskupa Bezáka. Média jako Radio Proglas, TV Noe či revue Salve a Universum jsou cennými účastníky diskusí, i kdyby měly jen pár desítek tisíc posluchačů a čtenářů. Pomáhají nám všímat si dalších souvislostí a tříbit si vlastní názor. Tato deviza se naplno uplatňuje právě u témat na pomezí duchovního života a aktuálního dění. Křesťanský náhled zohledňující hodnoty, na které není možné si jednoduše sáhnout, není pro nikoho snadné zformulovat. Snaha o autentické vyjadřování svědčí vlastnímu růstu redaktorů a následně pomáhá i posluchačům či čtenářům.

Ptáme-li se však na význam médií, ptáme se i na jejich vliv. Ten se běžně měří velikostí cílové skupiny či jejím vlivem. Zájemců o křesťanská média bývá poskrovnu. A co víc – ještě se dělí do mnoha názorových, leckdy téměř protichůdných proudů. Co se líbí jednomu, druhý – jak se říká – nemusí. Velikost oslovené skupiny se pak negativně odráží ve velikosti redakce. A čím menší redakce, tím chudší chudší obsah. Názorová média jsou tak permanentně vystavena pochybám o vlastním smyslu. Až to vypadá tak, že sebejistota nechybí pouze těm, která se stala hlásnou troubou krajních postojů či posledního přeživšího redaktora, namísto toho, aby se držela bytostného poslání médií – prostředkovat názory jedněch druhým.

Význam názorových médií tedy neodvisí od falešné naděje na rychle rostoucí cílovou skupinu. Jejich význam spočívá v tom, že se odváží hovořit o velkých tématech ještě dřív, než se stanou tématy celospolečenskými, a pomohou tak čtenářům, posluchačům či divákům vytvářet si vlastní názor a s ním vstupovat sebevědomě do profánní společnosti. Nepochybuji o tom, že takovéto rozvíjení veřejného mínění v církvích oslabí vnitřní polarizační tendence a posílí hlasy křesťanů vně církve.

Otázkou samozřejmě zůstává, zda si naše názorová média troufnou komentovat takové záležitosti, které jsem prve zmínil.

Josef Beránek

Darujte Proglas!

 

Regiony

Regiony