Komentář Jana Fingerlanda: Papež František v Jeruzalémě - duchovní cesta plná politických nástrah.

Druhá mezinárodní apoštolská cesta zavedla papeže Františka před týdnem do Jordánska, Palestiny a Izraele, měla biblické motto „Aby všichni byli jedno“. Pro Proglas se za jeho třídenní návštěvou Svaté země ohlíží komentátor Českého rozhlasu Jan Fingerland (studoval politologii, filozofii a religionistiku v Praze, Yorku, Stockholmu a Jeruzalémě a na Blízký východ se specializuje). Komentář naladíte v sobotu 31. května 2014 v 7.30 a v 18.20, reprízy v neděli v 1.45 a v pondělí v 10 hodin.
„František byl v Izraeli přijat velmi vřele, což souviselo s tím, že je považován za muže velmi přátelsky nakloněného Židům. V tom bývá srovnáván zejména s Janem Pavlem II., jehož cesta do Izraele měla v této zemi také velký význam pro zlepšení židovsko-křesťanských, nejen vatikánsko-izraelských vztahů. (...) na Blízký východ přijel spolu se svými dvěma přáteli z rodné Argentiny, rabínem Abrahamem Skorkou a muslimským duchovním Omarem Abúdem. Chtěl tak názorně předvést, že dialog – či trialog – je možný. Sám si však jistě byl vědom toho, že náboženský dialog v Buenos Aires nebo i ve Vatikánu je přece jen jednodušší než v místech, kde je asi největší koncentrace svatých míst – ale i nesvatých pocitů křivdy – na světě. (...) Do Jeruzaléma přijel symbolicky půl století poté, co se zde jeho předchůdce Pavel VI. setkal s tehdejším nejvyšším představitelem východních křesťanů Athenagorou. Také tentokrát se současný papež setkal s aktuálním představitelem pravoslavných křesťanů, čímž společně zas o něco málo zúžili příkop, který už před tisíci lety oddělil křesťanský východ a západ. Toto téma je nyní znovu aktuální i politicky, kdy se někteří snaží boje na Ukrajině interpretovat jako střet řecko-katolických Ukrajinců s ruskojazyčnými pravoslavnými věřícími.“ (z komentáře Jana Fingerlanda)