Pohlednice - Krásné madony v Anežském klášteře

Madonu ze Šternberku, dobovou repliku Krumlovské madony, sochu sv. Petra ze Slivice a dvě díla zapůjčená z muzea v rakouském Logangu, můžeme obdivovat až do začátku září v expozici Národní galerie v Praze.
Ve stálé expozici Národní galerie v Anežském klášteře v Praze nazvané "Středověké umění v Čechách a ve střední Evropě" jsou vystavena tři nová kamenosochařská díla z období krásného slohu kolem roku 1400.
Nejvýznamnější z nich je Madona ze Šternberku na Moravě, kterou lzapůjčila římskokatolická farnost Šternberk ve spolupráci s Muzeem umění v Olomouci.
Šternberská madona je považována za jednu z vůbec nejkrásnějších středověkých soch, dochovaných na našem území," - míní kurátor výstavy Jan Klípa.
Je významnou představitelkou typu tzv. „krásných madon“ – soch, které vznikaly v několika málo desetiletích na přelomu 14. a 15. století v oblasti celé střední a části západní Evropy. Tato díla – jak napovídá jejich české označení – vynikají snahou o zachycení idealizované krásy jak obličejů a těl, tak zejména bravurně modelovaných mohutných draperií.
Madona ze Šternberku, vystavená vůbec poprvé od svého objevení v roce 1957 v kontextu sbírky středověkého umění Národní galerie, zaujímá mezi sochařskými památkami pozdního středověku výjimečné postavení také proto, že se na jejích zádech dochovala nezřetelná, avšak čitelná signatura jejího tvůrce. Písmena hen odkazují pravděpodobně buď k Jindřichovi
či Janovi, dvěma umělcům a blízkým příbuzným Petra Parléře, stavitele Svatovítské katedrály a jednoho z nejvýznamnějších evropských sochařů své doby. Dílo bylo objednáno někdy v posledním desetiletí 14. století některým z příslušníků elitního a uměnímilovného řádu augustiniánů kanovníků pro jejich klášterní kostel ve Šternberku.
Instalaci, které představí Madonu ze Šternberku v dialogu s vrcholnými díly krásnoslohého sochařství, dlouhodobě vystavenými v klášteře sv. Anežky (dobová replika Krumlovské madony a socha sv. Petra ze Slivice), doplní dvě díla, zapůjčená z muzea v rakouském Logangu. Obě sochy dokládají oblibu krásných madon na širokém území střední Evropy před i po roce 1400.
Výstava Díla sezóny – krásné Madony ze Šternberku – je plodem vstřícné spolupráce Národní galerie s Muzeem umění v Olomouci a Bergbaumuseem v Leogangu. Tato muzea v současné době spolupořádají výstavu Gotické madony na lvu, na niž Národní galerie zapůjčuje tři významná díla ze své dlouhodobé expozice.