Koncert souboru Ensemble Opera Diversa Nad propastí

Koncert souboru Ensemble Opera Diversa Nad propastí
22. dubna 2015 Archiv článků public

V pondělí 27. Dubna zazní v Brně druhý z řady koncertů souboru Ensemble Opera Diversa připomínajících výročí konce druhé světové války. Večer s titulem Nad propastí si od 19 hodin můžete poslechnout v Mozartově sále divadla Reduta. Na koncertě zazní v konfrontaci dvě skladby vzniklé v roce 1939 – Hartmannovo Concerto funebre s citací písně „Ktož sú Boží bojovníci“ a Bartókovo Divertimento – a rovněž ve střední Evropě prakticky neznámý Koncert pro klavír, tympány a smyčce Alfreda Caselly. Spolu se smyčcovým orchestrem EOD vystoupí pod taktovkou Tomáše Hanáka sólisté Ivana Kovalčíková, Alice Rajnohová a Martin Opršál. Přednesem vybraných textů z připravované knihy "Místa Paměti národa" program doplní herec Otakar Blaha.

V roce 2015 připomíná Ensemble Opera Diversa výročí konce druhé světové války cyklem unikátních programů věnovaných jednotlivým spojeneckým zemím. Děje se tak mimo jiné i ve spojitosti s Rokem smíření, vyhlášeným městem Brnem. Po úvodním koncertu amerických skladeb čtyřicátých let s názvem Hlas Ameriky se orchestr Ensemble Opera Diversa představí 27. dubna 2015 v programu s názvem Nad propastí.

Divertimento pro smyčce Bély Bartóka (1881–1945) i Koncert pro klavír, tympány, bicí a smyčce Alfreda Caselly (1883–1947) vznikly na objednávku známého švýcarského dirigenta Paula Sachera, podobně jako některá díla Igora Stravinského, Bohuslava Martinů, Franka Martina nebo Arthura Honeggera. Bartók napsal své Divertimento během pouhé poloviny měsíce srpna 1939 jako poslední skladbu před emigrací z Maďarska. Oproti tomu Casella, do té doby přesvědčený zastánce italského fašismu, psal svůj Koncert (1943) v atmosféře strachu právě v době Mussoliniho pádu a neustálého ohrožení života. Energický Koncert spojující potemnělou masu smyčců, motorický klavírní part vetkaný do orchestrálního přediva i part tympánů a bicích končí překvapivě bez očekávaného finále, v jakési deziluzi. Protipólem obou skladeb je výrazně introvertní Concerto funebre německého skladatele Karla Amadea Hartmanna (1905–1963). Dílo napsal v roce 1939 jako výraz tichého protestu s německou invazí do českých zemí; skladba původně nesla název Musik der Trauer (Hudba smutku). Onen protest je zpřítomněn především citací husitské písně „Ktož sú Boží bojovníci“ zaznívající v podání sólových houslí.

Díky spolupráci s Národním divadlem Brno se koncerty Ensemble Opera Diversa konají pravidelně ve vizuálně působivém a akusticky odpovídajícím Mozartově sále brněnské Reduty.

Pod taktovkou Tomáše Hanáka, dirigenta Moravského divadla v Olomouci, se představí dvě sólistky. Houslistka Ivana Kovalčíková Mikesková patřila k zakládajícím členům Ensemble Opera Diversa, dnes působí jako koncertní mistr Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín. S klavíristkou Alicí Rajnohovou uvedl orchestr Ensemble Opera Diversa během roku 2014 díla Vítězslavy Kaprálové a Jana Nováka; Novákův Koncert pro klavír bude v letošním roce v podání stejných interpretů zaznamenán na CD. Sólistky doplní Martin Opršál na bicí ve skladbě Alfreda Caselly a herec Otakar Blaha. Ten přednese několik úryvků z knihy sdružení Post Bellum „Místa Paměti národa“ (Průvodce po místech spojených s událostmi 2. světové války), kterou 4. května 2015 vydává brněnské nakladatelství Jota.

Program

Alfredo Casella: Koncert pro klavír, tympány, bicí a smyčce, op. 69 (1943)

Karl Amadeus Hartmann: Concerto funebre pro housle a smyčce (1939)

Béla Bartók: Divertimento pro smyčce (1939)

Ivana Kovalčíková, housle

Alice Rajnohová, klavír

Martin Opršál, perkuse

Otakar Blaha, recitace

orchestr Ensemble Opera Diversa, koncertní mistr Jan Bělohlávek

Tomáš Hanák, dirigent

Nad propastí (Casella, Hartmann, Bartók)

pondělí, 27. 4. 2015 v 19.00

Reduta (Mozartův sál), Zelný trh 4, Brno

Vstupenky (150/80Kč) k dostání v předprodeji Národního divadla Brno.

Darujte Proglas!

 

Regiony

Regiony