Inscenace ADAM 2.0 v brněnské Martě

Zajímavou autorskou inscenaci „ADAM 2.0“ nabídne brněnské Studio Marta, činoherní scéna JAMU uvede její premiéru v neděli (8.2.) večer. Nezvyklý scénický projekt je absolventským projektem studentů herectví z ateliéru Oxany Smilkové. Inscenaci věnovanou touze po nesmrtelnosti, zatraktivňování těla, či zvyšování fyzické výkonnosti nabídnou mladí adepti herectví poprvé v neděli (8.2.) od 19 hodin.
Jedná se o autorskou inscenaci vycházející jak z neuměleckých textů, tak přímo z pera dramaturga a režiséra. Dramaturg komentuje i název představení: „Jde o metaforu další a lepší verze člověka. Jméno Adam samozřejmě odkazuje na prvního člověka, o to víc, že v textu citujeme renesančního filosofa Pico della Mirandolu, na jehož přemýšlení se transhumanisté často odkazují a podle kterého byla Adamovi a tedy celému lidstvu dána Stvořitelem možnost upravovat svoje tělo a schopnosti podle vlastního uvážení.“ Číslovka 2.0 je odkazem ke stylu pojmenovávání nových verzí počítačových programu – počátky transhumanismu jsou silné spojeny právě s rozvojem počítačů.“
Inscenace ADAM 2.0 se zabývá tématem, které se na první pohled zdá být neobvyklé a jakoby vypadlo ze žánru science-fiction. Nejde tu však jenom o filosoficko-vědecký směr zabývající se vylepšováním člověka, ale také o téma dotýkající se bezprostředně našich životů.
Hra ohledává téma transhumanismu pomocí tří příběhových linií. Hrdina první linie je inspirován mýtickým Ikarem, druhá zase staví na mýtu o Prometheovi, dárci ohně. Třetí linie je potom založena na reálném příběhu občana České republiky, který se nechal v roce 2013 zmrazit (tzv. kryoprezervovat) americkou kryonickou společností Alcor.
Zhruba stominutová inscenace je kombinací více žánrů. Kombinuje Ikarovo drama s tragickými prvky s příběhem zmrazeného Čecha, který je absurdní groteskou o egoistickém lpění na životě za každou cenu.
První reprízy této absolventské inscenace se ve Studiu Marta uskuteční hned po premiéře, tedy 9. a 10. února vždy od 19 hodin.