Brno: výstava Vojtěch Kubašta - geniální ilustrátor

Brno: výstava Vojtěch Kubašta - geniální ilustrátor
26. května 2014 Archiv článků public

100. výročí narození legendárního ilustrátora Vojtěcha Kubašty připomíná aktuální výstava v brněnském Letohrádku Mitrovských. Do konce června tak představuje kompletní výběr z jeho tvorby. Od knižních ilustrací, grafických listů, reklamních materiálů a pohlednic až k velkému množství prostorových knih a betlémů. Nejen děti si pak v tvůrčí dílně mohou vyzkoušet, jak se dá z papíru vytvořit prostorový objekt podobný těm kubaštovým.

Tento rok uplyne 100 let od narození legendárního ilustrátora Vojtěcha Kubašty (1914-1992). Vystudovaný architekt začínal svoji kariéru světoznámého ilustrátora v průběhu druhé světové války – nejprve jednoduchými dětskými obrázky na kartičkách. Po té následovaly dětské knížky jako Národní pohádky od K. J. Erbena, Nejkrásnější pohádky od B. Němcové, Veselé vyprávění dětem od V. Buriana, Ježek Pícháček nebo Zvířátka a sedm loupežníků od Č. Sováka či leporelo Ples na paloučku od D. Hajské. Další zakázky na sebe nenechaly dlouho čekat: ilustrování prvního českého vydání Medvídka PÚ, předsádka k Babičce, Valašské pohádky, Pohádky tisíce a jedné noci a kompletní edice anglo-americké knihovny nakladatelství Aventinum. Výjimečné prostorové vidění autora, v době, kdy neexistovaly letecké snímky, představují luxusní grafické listy s pražskou architektonickou chloubou, viděnou z horního pohledu. Zajímavá je jistě práce pro Československou obchodní komoru, pro kterou vytváří bezpočet reklam k českým výrobkům určeným na export. Někdy za pomoci jednoduché pohádky, jindy s využitím prostorového mechanismu propaguje značky jako Lada, Tesla, Pilsner Urquell, Koh-i-noor a další.

V roce 1953 představuje Kubašta v nakladatelství Artia svou první prostorovou knihu, jejíž systém dotáhl časem k naprosté dokonalosti přidáním pohyblivých /mechanických/ prvků. Jeho trojrozměrná kniha (pop-up) slaví ohromné úspěchy. Bylo vytvořeno 22 jazykových mutací, které vyšly v milionových nákladech /velký zájem měl např. arabský a asijský trh; kniha Jak Kolumbus objevil Ameriku se stala školní pomůckou v Japonsku/. Jednotný formát knih je 20,5 x 26,5 cm. Konstrukční princip spočíval ve vyříznutí a prolomení papíru do protichůdného úhlu. Otevřením dvoulistu vystoupí zadní část do popředí a vznikne tak trojrozměrný prostor. Bonusem se stávaly pohyblivé výřezy přímo v rozevřených scénách. Mezi nejznámější patří klasické tituly Jeníček a Mařenka, Zlatovláska, Sněhurka, Šípková Růženka, Tři medvídci, Tři prasátka a další. Technicky nejpropracovanější byla edice TIP a TOP se dvěma chlapci objevovateli. O velkém nadání tvůrce svědčí i anonymní práce pro společnost Walt Disney (5 knižních titulů – např. Mickey Mouse, Bambi, 101 dalmatinů ad.). Někdy se změnil rozměr knihy, jindy zase byla zjednodušena pohyblivost pro úplně malého čtenáře. Časem vytvořil typ prostorové knihy, který se dal rozevřít do 180°. Tím se z knížky stala hračka. Výroba knih byla technologicky velice náročná, i z toho důvodu byla většina prostorových knih určena pro devizový trh. Do rukou českých dětí se dostaly poměrně výjimečně. Více známé jsou u nás Kubaštovy betlémy (17 druhů), rozevírací i klasické pohlednice a kultovní dětská kniha Cvrček a mravenci.

Darujte Proglas!

 

Regiony

Regiony