Brno: koncert k výročí úmrtí skladatele Františka Gregora Emmerta
Ensemble Opera Diversa zve na chrámový koncert připomínající výročí úmrtí skladatele Františka Gregora Emmerta. Připomene ho v úterý (26. 4.) od 19.30 v brněnském kostele sv. Augustina. Pod taktovkou Ondreje Olose zazní Emmertova díla Jakobův zápas a v premiéře 25. symfonie v podání Ensemble Opera Diversa se sólisty Milanem Paľou, Markem Paľou a Hanou Škarkovou.

19. dubna uplyne rok od chvíle, kdy ve věku sedmdesáti pěti let zemřel skladatel František Gregor Emmert. Nesporné kvality jeho kompozičního odkazu jsou mezi zasvěcenými známé již dlouho, ale v koncertním provozu se dosud uplatňovaly spíše jeho komorní skladby nebo díla propagovaná prostřednictvím Emmertových dvorních interpretů (Kantiléna, houslista Milan Paľa, perkusionista Martin Opršál, dirigent Ondrej Olos, sopranistka Hana Škarková) či konkrétních festivalů jako je kroměřížský Forfest nebo brněnský Velikonoční festival duchovní hudby. Na tyto snahy navazuje také Ensemble Opera Diversa s dalším ze svých tradičních koncertů soudobé duchovní hudby, který je tentokrát cele věnován Emmertovým skladbám z posledních let, vzniklých z iniciativy Milana Paľy. Ensemble Opera Diversa se poprvé představí pod taktovkou renomovaného dirigenta Ondreje Olose s dalšími dvorními Emmertova díla.
F. G. Emmert je autorem nezvykle velkého počtu symfonií (26) různorodého charakteru i obsazení. Od Sedmé symfonie dále rozvíjel ve svých skladbách pozoruhodné skladebné techniky a především se dopracoval k mistrovství orchestrace, širokosti dechu a k výrazu, který prakticky nemá v současné české hudbě obdobu. Emmertova hudba posledních dvaceti let dovede být nesmírně dravá, intenzivní, hluboká v záběru a na druhé straně melodická, jemná, obracející se zpět k harmonii, snad ve stylu nové citovosti jakou dovede psát například Valentin Silvestrov. Je to hudba evropské úrovně i formátů. Četná Emmertova tvorba je prostoupena duchovní tematikou v různém rozpětí od biblických textů a duchovní poezie po ryze náladové duchovní cítění v instrumentální hudbě. Není tomu jinak ani v případě violového koncertu Jakobův zápas (2009), věnovaného houslistovi Milanu Paľovi, na jehož podnět skladba vznikla. Dílo, inspirované starozákonní tematikou, začíná Prologem, jež je pojat jako kadenza určená sólistovi. Zde exponované hudební myšlenky jsou podstatou celé skladby, jelikož pak v různých podobách a nástrojových kombinacích zaznívají v dalších třech větách skladby.
25. symfonii „Píseň K tobě byl poslán anděl“ pro mezzosoprán solo, violu solo, varhany a smyčce dokončil autor roku 2012. Čtyřvětá kompozice na výběr veršů a slov Žalmu 80, mariánských modliteb sv. Kateřiny Sienské, Gertrudy von le Fort a Bolestného růžence je lemována sólovými kadencemi mezzosopránu a violy. Celou skladbou prostupuje virtuózní varhanní part, instrumentace smyčců je místy majestátní i nebývale křehká. Při kompozici měl autor na mysli jako sólisty houslistu Milana Paľu, jeho bratra varhaníka Marka, taktéž věrnou interpretku Emmertových děl, sopranistku Hanu Škarkovou a dirigenta Ondreje Olose. V tomto obsazení také 25. symfonie při své premiéře zazní.
Chrámovému koncertu bude předcházet kolokvium, které pořádá Ústav hudební vědy FF MU k dílu Františka Gregora Emmerta (26. 4. 2016, 14.15-17.00) budova N FF MU (Janáčkovo náměstí 2a), posluchárna N41.
Půldenní konference věnovaná dílu Františka Emmerta, konfrontující poznatky hudebních teoretiků JAMU, FF MU a dalších odborných pracovišť s příspěvky bývalých studentů tohoto skladatele a také studentů oboru hudební věda FF MU.
V jednotlivých referátech bude reflektována mnohovrstevnatá tvorba Františka Gregora Emmerta z hlediska kompozičního, možností jejího edičního i katalogového zpracování a také s ohledem na budoucí uvádění zejména rozsáhlejších orchestrálních kompozic. Vstup volný.

