Bůh nás netrestá, ale klade otázky, zaznělo v debatě o cestách z krize
Poučení z pandemie - panelovou diskusi o církvi a společnosti v době koronavirové krize o víkendu uspořádala Česká křesťanská akademie v Emauzském klášteře v Praze. Debatovali filosof a kněz Tomáš Halík, religionista a teolog Pavel Hošek z Církve bratrské a historik Jaroslav Šebek.
Zaznělo například, že pro současnost není tolik typický ústup od náboženství, spíše obecné otřesení jistot. Řeč byla i o dopadu zkušenosti s omezením bohoslužeb na praktikování víry. Část diskuse směřovala k dopadu krize na morální klima společnosti. "Ze společenského hlediska je potřeba dát opravdu velký pozor na to, aby se tu neobjevili noví proroci s novými vizemi toho, jak dát svět do pořádku. V církevní rovině potom je třeba dbát na to, aby církev nebyla na straně těch vlivných, kteří kormidlují svět, ale na straně těch nejslabších," řekl Jaroslav Šebek v rozpravě, která zmínila i zdravotní, ekonomické a politické důsledky koronavirové pandemie.
Tomáš Halík ocenil, že tolik prostoru nedostaly hlasy interpretující pandemii jako Boží trest. Výzvou pro křesťany v Česku je podle něj i to, jak obstála občanská společnost. "Všechny projevy solidarity, které tu byly, jsou pozoruhodné a cenné. Máme si toho být vědomi, je to úžasný kapitál vzájemné důvěry lidí a určitý morální kapitál, který ve společnosti je," řekl Halík. Pavel Hošek dodal, že křesťan by měl nynější výzvy spojené s koronavirem vnímat nikoli jako Boží trest, ale jako Boží otázky pokládané člověku. "Myslím, že to je jakási výzva pro teologii i žitou spiritualitu - nehledat Boha v trestech a tragédiích, ale nacházet ho spíše v lásce ve smyslu solidarity, obětavosti, která se v této situaci objevila. Myslím, že Bůh byl přítomen tam," dodal profesor Halík.