Mluvčí EDUinu: Kantoři teď musí dětem podat pomocnou ruku

Mluvčí EDUinu: Kantoři teď musí dětem podat pomocnou ruku
18. května 2021 13+, Události Autor: Eva Svobodová

Žáci a studenti se postupně vrací do lavic, do konce školního roku přitom zbývá měsíc a půl. Co to pro ně znamená? Jak to vnímají jejich rodiče a samotní kantoři? Je problémem psychická adaptace na pevný režim? Hostem pořadu 13+ byla Pavla Lioliasová z Informačního centra o vzdělávání EDUin.

Zdůraznila, že Česká republika měla v důsledku pandemie školy zavřené nejdéle z celé Evropy: „Vláda dala před školáky přednost otevření zahrádek, čímž dala najevo, nakolik je pro ni vzdělávání důležité, jakkoliv sama tvrdí opak.

V centru společného snažení má být podle Lioliasové ´well-being´ školáků. „Jde o to, aby v pohodě a zdraví zvládli návrat do běžného provozu. Je třeba uplynulý rok zreflektovat, dát jim čas na aklimatizaci,“ říká. „Důležité je mít také plán, vedení školy by si mělo rozhodnout, na co se chce zaměřit. Učitelé by se měli věnovat klíčovým předmětům a cílům vzdělávání. Neměli by ´bláznit´ se získáváním podkladů pro hodnocení, ale postupovat smysluplně. Hodnocení je jen nástroj pro to, aby se žák posunul, něco se naučil,“ doplnila Lioliasová z EDUinu. Tento informační portál zaměřený na vzdělávání sbírá podněty ze strany nejrůznějších skupin – od školáků až po ministerstvo školství a mezinárodní platformy. Na webu upozorňuje např. na výzkum agentury Agentury Nielsen Admosphere, který ukazuje, co si myslí rodiče českých žáků a studentů o jejich návratu do škol a jaké jsou jejich názory na dopad distančního vzdělávání na jejich děti. Podle výsledků u nich nejčastěji vnímají problém chybějícího sociálního kontaktu, zejména s vrstevníky (75 %). Velké mezery ve vzdělání jako hlavní problém oproti tomu uvedlo jen 36 % rodičů. „Na postoji rodičů je vidět, že správně vyhodnotili, co se za poslední rok stalo – že dětem nejvíc chybělo rozvíjení sociálních kompetencí, kamarádi. Zaměřit se je proto třeba na tyto vazby,“ okomentovala výsledek Lioliasová.

Spolupracuje s Eduinem i ministerstvo školství? Využívá při svém rozhodování jejich data? A jak by se mělo zacházet s dětmi, které vlivem domácího prostředí nyní v látce nejvíce zaostávají? Dozvíte se v rozhovoru s Pavlou Lioliasovou z Informačního centra o vzdělávání Eduin. Poslechnout si ho můžete v audioarchivu.

Foto: EDUin

Darujte Proglas!

 

Regiony

Regiony