Lidé žijící v zařízeních byli během pandemie mnohdy zcela odloučení od okolí
Zjištění vyplývá z návštěv 12 zařízení, které podnikla zástupkyně ombudsmana Monika Šimůnková po skončení nouzového stavu do poloviny června. Konkrétně šlo o 2 věznice, 2 zařízení sociálních služeb, 4 zařízení pro děti, 2 zařízení pro cizince a 2 psychiatrické nemocnice.
Hlavním cílem návštěv bylo zjistit, zda zavedenými opatřeními nepřiměřeně nezasahují do práv klientů. Nejzávažnějšími problémy byly podle zástupkyně omezování návštěv a tím i kontaktu s vnějším světem, nedostatečná informovanost o postupu během pandemie a zákaz vycházení. Nejpřísnější omezení platila v zařízeních pro cizince, kteří dostávali pokyny mnohdy jen v češtině. K situaci v sociálních zařízeních zástupkyně ombudsmana Monika Šimůnková Proglasu řekla: "Vedení veškerých zařízení se maximálně snažilo zabezpečit chod objektů vzhledem k právům klientů. Vázáno však bylo tím, že byl omezen pohyb klientů - a to nejen návštěv, které byly celoplošně zakázány, ale i lidí, kteří byli ubytovaní v zařízeních. Často je nemohli opustit, a pokud budova neměla přilehlou zahradu nebo venkovní prostory, lidé se často nedostali ven po dobu až dvou měsíců. Co se týče celoplošného zákazu návštěv, mluvili jsme s Ministerstvem zdravotnictví o tom, že by to mělo být v kompetenci vedení jednotlivých zařízení. To by ovšem mělo vše konzultovat s Krajskou hygienickou stanicí."
Zjištění z návštěv doplnily poznatky z průběžné komunikace se zařízeními v době nouzového stavu. V žádném zařízení zástupkyně ombudsmana nezaznamenala špatné zacházení, personál se vždy snažil o zajištění běžného režimu a poskytování standardní péče.
Autor: Veronika Lusková