Anděl bez ruky jako memento osudu některých památek

Anděl bez ruky jako memento osudu některých památek
13. prosince 2021 Události Autor: Eva Svobodová

Národní galerie Praha nově získala barokní sochu Klečící adorující anděl od Ignáce Františka Platzera, kterou v minulosti ukradli zloději. K vidění je v expozici starého umění. O tom, jaké byly její předchozí osudy a jak se do sbírek dostala, na Proglasu hovořila kurátorka Národní galerie Andrea Steckerová.

"Klečící adorující anděl původně pochází ze hřbitovního kostela sv. Václava, který se nachází v západočeském městečku Úterý. Tam byl také vytořen spolu s bočním oltářem sv. Jana Nepomuckého v roce 1752. Kostel spravoval klášter v Teplé, čili za objednávkou díla stojí právě tamní premonstráti," vysvětlila kurátorka sbírek starého umění.

Kostel se stal ve 20. století opakovaně cílem krádeží a rabování, což se podle ní odrazilo na stavu interiéru včetně samotné sochy. "Anděl nemá pravou paži. My jsme se s restaurátorem rozhodli, že ho zanecháme v trochu torzálním stavu jako určité memento jeho osudu," doplnila. Vysvětlila také, jak se socha do Národní galerie dostala: "V roce 2012 se ve Vídni konala aukce, kde se nabízela nejen s autorstvím Platzera, ale i zaznamenaným původem. Tehdy anděla zakoupil soukromý sběratel, který byl ale tak laskav, že jej zapůjčil do našich sbírek. My tedy anděla prezentujeme už od roku 2013, ale až letos se nám povedlo jej zakoupit do našich kmenových sbírek."

Klečící adorující anděl je součástí expozice Staří mistři ve Schwarzenberském paláci na Hradčanském náměstí v Praze, tvoří skupinu děl vážících se ke kultu sv. Jana Nepomuckého. Ignác František Platzer (1717-1787) byl jedním z posledních barokních sochařů tvořících v českých zemích, je například autorem sochařské výzdoby hrobu Jana Nepomuckého ve svatovítské katedrále nebo plastik v zahradách rakouského Schönbrunnu.

ilustrační foto: pixabay

Darujte Proglas!

 

Regiony

Regiony