Psychoterapeutka: Nasloucháním dětem se může vyřešit spousta problémů

Psychoterapeutka: Nasloucháním dětem se může vyřešit spousta problémů
23. února 2021 13+, Události Autor: Eva Svobodová

Čeští žáci a studenti naposledy zasedli do lavic na krátkou dobu před Vánoci. Celkově za poslední rok absolvovali velkou část výuky distančně. Jak je uplynulé měsíce poznamenaly po psychické stránce? A co s tím lze dělat? Na to jsme se v pořadu 13+ ptali dětské psychoterapeutky Kateřiny Bartošové.

Podle ní je jedním z hlavních negativních faktorů u této věkové skupiny sociální odloučení. „I ti sociálně fobičtí klienti mi teď říkají, že by se do školy rádi vrátili a že se na její zahájení těší. Jsou tu ale i další faktory: velká nejistota, obava, kdy se školy otevřou, u maturantů otázka podoby maturity. Liší se to také v závislosti na věku,“ poznamenává. Kromě toho podle Kateřiny Bartošové záleží hodně na tom, jaké zázemí má dítě či dospívající v rodině, případně jak se k distanční výuce postavila jeho škola. „Celkově ale vidíme nárůst úzkostných depresivních onemocnění mezi mladými a dětmi,“ konstatuje.

Za další potíž zvlášť u těch mladších považuje nedostatek podnětů, nudu a frustraci z toho, že je vše stále stejné. Ve své terapeutické praxi u mladistvých pacientů pozoruje také ztrátu motivace a energie.

Jednoduché řešení podle Bartošové neexistuje: „Možná snažit se hledat nové podněty, co nejvíc to jde. Vím ale, že po třičtvrtě roce to není vůbec snadné,“ říká. Dětem, jejich rodičům i učitelům by také pomohlo, kdyby panovala větší stabilita a jistota, kdy a jestli se školy otevřou, soudí terapeutka.

Potřeba je hlavně poslouchat – co mi dítě vlastně říká, co ten jeho vzteklý záchvat či obava znamená, a doptávat se. Když budeme dobře naslouchat a ptát se, tak se tím vyřeší spousta problémů,“ uzavírá.

Celý rozhovor s psychoterapeutkou Kateřinou Bartošovou si můžete poslechnout v záznamu pořadu v našem audioarchivu.

foto: archiv

 

Darujte Proglas!

 

Regiony

Regiony