Pohled do Kristovy tváře v kryptě brněnské katedrály

5. května 2011 Události Autor: Filip Breindl

V kryptě brněnské katedrály svatých Petra a Pavla začíná výstava Turínské plátno – podoby Kristovy tváře. Návštěvníci si expozici s fotokopií turínského plátna a uměleckými díly s motivem tzv. veraikonu, otisku Kristovy tváře, prohlédnout do 19. června. Proglas hovořil s jedním z kurátorů Martinem Motyčkou z Diecézního muzea v Brně.

Pro jakou cílovou skupinu jste připravili instalaci? Přemýšleli jste o tom, kdo si přijde turínské plátno prohlédnout?

Určitě jsme nad tím přemýšleli, ale dospěli jsme k závěru, že turínské plátno a vůbec ta výstava zaujme nejen věřící lidi, ale dokáže zaujmout i nevěřící, protože turínské plátno je velký pojem. Proto jsme došli k závěru, že nelze cílit na jednu konkrétní skupinu.

K čemu by výstava podle vašeho přání měla návštěvníky přivést?

V prvé řadě by je měla přivést k zamyšlení nad Kristovou tváří jako takovou. Aby se podívali v tomto velikonočním období do Kristovy tváře a neviděli v ní jenom zmučeného člověka, zmučeného Boha, ale také vítězného Boha, vítězného Krista.

Použili jste několik doplňkových exponátů odtud z brněnské diecéze. S jakým záměrem a jaké to jsou?

Máme tu několik exponátů, které se podařilo dopátrat v brněnské diecézi, které mají přímou i nepřímou souvislost s turínským plátnem nebo se zobrazováním Krista. Především je to exponát, na němž je zpbrazena legenda o králi Abgarovi, dalším je dobová litografie slavného mnichovského malíře, pražského rodáka Gabriela Maxe a máme tu i velmi sugestivní veraikon, což znamená pravý obraz, obraz neutvořený lidskou rukou. Všechny pocházejí z brněnské diecéze. Mimo to je tu možnost nahlédnout do historie zobrazování Krista a podobně, což nabízejí doprovodné panely, které jsme zpracovali pro tuto výstavu.

Jak byste komentoval katedrální kryptu jako výstavní prostor pro tuto záležitost?

Právě už to, k čemu krypta má sloužit, nás vede k tomu, abychom si uvědomili, že turínské plátno je Kristovým pohřebním rubášem. Ta krypta nás přímo vybízí k tomu, abychom to takto pochopili, že pohřební roucho patří do pohřebních prostor.

Darujte Proglas!

 

Regiony

Regiony