Rozšíření výstavy Grafiky z 18. a 19. století na brněnském Špilberku

Rozšíření výstavy Grafiky z 18. a 19. století na brněnském Špilberku
9. října 2015 Archiv článků public Autor: Pavel Chaloupka

Vzácné grafiky z 18. a 19. století jsou od začátku října k vidění ve stálé expozici Muzea města Brna Od renesance po modernu na Špilberku. Mědiryty, lepty a kresby znázorňují například veduty města Brna, zdobená oznámení veřejných obhajob či cestopisné výjevy. Necelé stovce grafik je vždy společný vztah k Brnu – ať už jejich tématem, či osobností autora. K vidění zde budou pouze do konce roku, originály grafik totiž nelze kvůli působení světla dlouhodobě vystavovat.

Celkem 94 grafik různých velikostí i námětů zabralo celou chodbu severního křídla Špilberku. Všechny pocházejí ze sbírkového fondu Muzea města Brna a prošly náročným restaurováním. Za prozkoumání stojí všechny: můžete na nich hledat schované zemské patrony anebo letopočty zašifrované v latinských nápisech. Mezi nejvzácnější vystavené grafiky patří teze, tedy jakési veřejné oznámení studentovy obhajoby, vytištěná na hedvábí s paličkovanou krajkou či veduta s nově postavenou kašnou Parnas.

Expozice začíná městskými vedutami. Kromě Parnasu znázorňují například i Merkurovu kašnu, co stávala na náměstí Svobody. Na grafikách člověk obvykle najde dvě jména: autora námětu a rytce. Na zakázku tyto grafiky vyráběly specializované dílny, vyhlášené byly například v Augsburgu. I jejich produkce je na výstavě k vidění.

Část vystavených grafik z roku 1736 připomíná tehdejší 380. výročí příchodu augustiniánů do Brna. U této příležitosti byl slavnostně korunován obraz Panny Marie Svatotomské za její učiněné zázraky, především za ochranu Brna během švédského obléhání. Církevní tematiku mají i drobné tisky ke svátkům během roku – na nich dokonce prosvítá inkoust z poznámek kazatelů. Výjimečné jsou už zmíněné univerzitní teze – pozvánky k obhajobám. Znázorňují téma jejich práce, ale i jména vyučujících profesorů a oponentů.

Důležitou postavou výstavy je Josef Axmann. Jeho tvorba je k vidění např. ve vídeňské Albertině i jinde. Axmann byl plodným mědirytcem, často vytvářel grafiky k cestopisům (nejvzdálenější až z Rio de Janeira), portrétoval dokonce i císařovnu Sissi. Podobný význam má František Xaver Rektořík, jehož tvorba i vlastní sbírky se staly součástí muzejního fondu.

Co se týče uměleckých sbírek, je nutno zmínit i osobnost židovského podnikatele Heinricha Gomperze, jehož kolekce umění byla stěžejní pro vznikající městské muzeum. Sbírka rakouských, německých, nizozemských, francouzských a italských obrazů a kreseb byla nejprve vystavena v Gomperzově domě na Jezuitské ulici (v místech dnešní pasáže Typos). Dva roky před smrtí, roku 1892, ji odkázal milovanému městu Brnu. V roce 1904 si pak lidé mohli sbírku prohlédnout v historických sálech Zemského domu na Dominikánském náměstí (dnešní Nová radnice), kde mělo své prostory tehdy otevřené Městské muzeum Zemského hlavního města Brna.

Originální grafiky jsou součástí stálé expozice s názvem Od renesance po modernu. Prohlédnout si je můžete od středy do neděle od 9 do 17 hodin až do konce roku. Za zhlédnutí Kabinetu grafiky se neplatí žádné zvláštní vstupné, pouze běžná vstupenka do stálých expozic.

Výstavu 24. října od 15 hodin doplní i komentovaná prohlídka s kurátorkou Janou Svobodovou.

Darujte Proglas!

 

Regiony

Regiony